România începe să implementeze standardizarea EFSC pentru fasonatorii mecanici

0
149

De la 1 ianuarie 2022, nu mai intră nimeni în pădurile din Germania dacă nu are o calificare EFSC. Adică o autorizare ce presupune un standard european pentru fasonatorul mecanic. Pe românește, dacă vrei să intri cu drujba și să tai un arbore, nu poți să o faci dacă nu ai acest document. Atestatul emis de autoritățile locale / naționale nu mai este valabil, ci doar cel european, cu ștampilă de la Bruxelles.

România va intra pe acest drum în scurt timp.

În acest moment, fasonatorii mecanici lucrează în baza unui atestat național. Acesta este emis destul de lejer, în timp ce un certificat EFSC presupune un examen complex, ce durează 9 ore. Presupune cunoștințe practice și teoretice. În timp, și la noi certificatul românesc va fi înlocuit cu cel european, lucru care se întâmplă deja în mai multe state europene. Certificatele naționale vor dispărea și vor fi înlocuite cu cele valabile la nivel european. Cine deține un certificat EFSC figurează într-o bază de date europeană, de la Bruxelles, și poate lucra oriunde în Europa. Dar, cel mai important, se reduc sau chiar dispar cu totul accidentele de muncă din rândul forestierilor. Pentru că odată ce ai obținut acel certificat EFSC, este clar că ești „meseriaș” și nu ai cum să te accidentezi.

Am stat de vorbă cu președintele Centrului de pregătire și perfecționare din Roznov, ing. Dănuț Motaș, care a explicat, pentru forestmania.ro, ce înseamnă EFCS.

Concret, EFSC este autoritatea de implementare a unui standard european pentru fasonatorul mecanic.

„Acest standard european a fost elaborat pe parcursul a patru ani, din 2008 până în 2012, cu participarea specialiștilor din 16 state cu fond forestier reprezentativ.

Eu am reprezentat România cap-coadă. Ne întâlneam cam de 3 – 4 ori pe an și discutam ce trebuie să facem ca să reducem, dacă nu să eradicăm, accidentele de muncă pe care le înregistra această categorie de calificare. Greutatea mare a fost până când, pe cauzele care au generat accidente de muncă din diferite țări, au putut să vadă frecvența. Pe fiecare cauză. Cauzele cu frecvența cea mai mică au fost plasate la nivelul 1 de calificare EFSC. Cei care au această treaptă nu au voie să lucreze și la doborât de arbori. Doar în platforme sau depozite. Toate au fost trecute în standard prin vot unanim. Nu au existat abțineri sau vot împotrivă pe vreun aspect.

S-a trecut această calificare din structura celor nereglementate în structura celor reglementate. Dacă ați terminat școala de șoferi, și ați luat nota 10, nu vă urcați la volan până nu vă duceți la organul de reglementare – la Poliție – care vă dă permis de conducere pe baza unui examen pe care îl dați cu ei. Ei nu fac formare. Așa și EFSC – nu face formare, ci examinare. Pe baza acestui certificat, un fasonator mecanic poate să lucreze în pădure.

Se poate obține această certificare fără școală? Da. Dacă faci ucenicie sau înveți din familie. Am avut cazuri când oameni fără școală, dar cu o pregătire practică, ne-au surprins plăcut că avea aproape toate competențele prevăzute în standardul european.

Inițial, era stabilit: se făcea mai întâi școala și apoi să vină la examen pentru certificare. Era corect. Dar, din nefericire… Școala propriu-zisă durează, de la o țară la alta, de la 3 la 6 luni. Deci în timpul acesta, o firmă care avea 7 – 8 oameni la lucru, trebuia să se lipsească de ei în acele luni, ca să facă școală. Și atunci s-a pus problema așa: dacă el a obținut această calificare pe cale non-formală, adică nu de la școală, și face dovada că știe, îi dăm certificat.

Un examen de certificare durează 9 ore. Iar costul unui certificat este de aproape 3.400 de lei pentru toate nivelurile. Față de 3.500 de euro cât e afară. Fiecare absolvent este trecut automat într-un registru la Bruxelles și este recunoscut în toată Europa. De altfel, Centrul de la Roznov poate acorda certificat și străinilor și a și făcut-o. Am acordat la polonezi, la nemți.

Mai este un certificat românesc, tot de competențe profesionale și cei care îndeplinesc toate competențele care sunt în standardul nostru național primesc un astfel de document. El echivalează cu o calificare. Dar la noi calificarea nu e pe nivele, aici e nenorocirea, de-aia s-au și produs atâtea accidente.

Accidentele forestiere în România nu au scăzut pentru că oricine poate elibera un certificat de competență valabil aici, în țară.  Se duc frumos și se autorizează. Cred că în țară sunt cel puțin 20 – 30 de inși care dau astfel de certificate. Pentru că se autorizează doar pe hârtie – ei nu fac cursuri, pregătire, nu fac practică. Nu fac în realitate, dar le au în dosar ca și cum le-au făcut. Și sunt autorizați de comisii județene”.

Ce urmează?

Dănuț Motaș spune că a început deja demersuri pentru implementarea în România a certificării EFSC, chiar dacă nu se va întâmpla peste noapte.

„La fiecare teleconferință cu Bruxelles-ul, ne spun că nu s-au făcut progrese, că nu s-au schimbat lucrurile, că tot sunt accidente. Numai că este extrem de dificil să impui în România condițiile europene pentru că în programa noastră națională nu avem acele tehnici.

Primul pas este să creăm centre de instruire practică. Este nevoie de formatori. Deocamdată avem două centre – Roznov și Reșița, și va trebui să mai deschidem. Germania are cinci, Austria 5, Franța 6. Pentru a deschide un astfel de centru e nevoie să îndeplinești o serie de condiții, cum ar fi să aibă bază materială proprie, să aibă activitate permanentă, să aibă angajat cu contract pe perioadă nedeterminată cu un inginer evaluator, să aibă maiștri care fac instruirea. Credem că vom reuși să înființăm aceste centre. Unul ar putea fi la Pitești sau Buzău, unul în Ardeal – fie Târgu Mureș, fie Reghin sau Sibiu”.

De când eliberează certificate EFSC pentru fasonatori mecanici, Centrul de la Roznov a emis în jur de 1.600 de astfel de documente. „Este destul de greu pentru că noi am tratat cu superficialitate aceste calificări. Programa a fost deficitară. Odată cu acest standard european, vom avea cu toții de câștigat. Dar în primul rând nu vom mai avea accidente sau decese în rândul forestierilor”, a mai precizat ing. Dănuț Motaș.