SUMAL 2.0 Răspunsuri la întrebări

4
2987

Publicăm răspunsurile oferite de garda forestieră, prin amabilitatea domnului inginer Adrian Moian la sesiunea de întrebări organizată de ASFOR pe grupul implementare SUMAL ASFOR.

Vă adresăm rugămintea de a ne transmite în continuare întrebări pe adresa de e mail: asfor.absb@gmail.com.

Acestea vor fi centralizate și vom reveni cu răspunsuri.

De asemenea, vă puteți adresa și colegului nostru Viorel Mărgineanu la telefon 0740222092.
sau ne puteți scrie pe grupul de implementare SUMAL ASFOR: https://t.me/joinchat/HlqRPBryyc-8hktx

Întrebare: În timpul perioadei de valabilitate a avizului electronic din diverse motive (conectarea dintre dispozitive, diverse erori), se pierd unele avize la momentul în care acestea sunt predate către operatorii de transport, sau beneficiarii transporturilor respective. Vă rugăm să ne comunicaţi dacă în astfel de situaţii, societatea noastră poate emite un nou aviz electronic identic cu avizul iniţial, urmând următorii paşi: ,,selectaţi tipul de transport dorit – altele – alte situaţii – aviz – numărul avizului iniţial”, în condiţiile în care avizul iniţial se află în perioada de valabilitate? În acest moment, aplicaţia SUMAL AVIZE, permite acest tip de operaţiune pentru agenţii economici, emitenți de avize.

Răspuns:  În cazul în care s-au identificat erori (blocarea terminalului, erori de comunicare între terminalele electronice, avizul a expirat și nu mai poate fi predat, transportatorul a predat avizul, dar destinatarul nu a înregistrat intrări în NIR, etc.) ce au făcut imposibilă predarea avizului, soluția agreată de MMAP  (Adresa MMAP nr. 174131/DPSS/05.02.2021) este aceea că emitentul avizului de însoțire sau transportatorul, după caz, se va adresa ocolului silvic de pe raza de competență teritorială. În astfel de cazuri, ocolul silvic va emite și genera aviz de însoțire, iar tipul de transport va fi încadrat la categoria „Alte situații”.

Situațiile în care transportul poate fi încadrat la categoria „Alte situații” este reglementată distinct în metodologia aprobată  prin OM 118/2021. Situația descrisă de dumneavoastră nu se află printre ele.

Întrebare: În momentul de faţă, modulul de calcul al aplicației SUMAL AVIZE, înregistrează diferențe +/- la a șasea zecimală în condiţiile emiterii unui aviz electronic identic cu cel recepționat (același număr de piese, aceleași lungimi și aceleași diametre), astfel stocul depozitului este influențat. Exemplu: societatea noastră deține un număr de trei depozite temporare, care au fost create în scopul transbordării materialelor lemnoase care nu pot fi încărcate direct din platformele primare către beneficiar din cauza faptului că mijloacele de transport de mare tonaj nu pot ajunge în aceste platforme, astfel suntem nevoiţi să transportăm de mai multe ori, o cantitate mai mică de material lemnos, până la depozitul temporar, unde aceasta este încărcată pe un ansamblu rutier care va transporta întreaga cantitate către beneficiarii aflați la distanțe mari. Având în vedere aspectul sesizat, şi implicit faptul că depozitul temporar respectiv nu deține niciodată stocuri de material lemnos, în urma acestor operațiuni, rămân în stocul depozitului +/- 0,0000xx mc din fiecare sortiment şi specie care tranzitează acest depozit temporar. Ce se va întâmpla cu aceste stocuri fictive generate în urma erorii de calcul a aplicaţiei la momentul în care aceste depozite vor expira? În situaţia în care eroarea de calcul va fii negativă, adică volumul expediat va depăși volumul recepționat cu 0,000003mc spre exemplu, aplicația ne va permite să finalizăm avizul, această situație fiind creată de eroarea de calcul a aplicației pentru piesele livrate identice cu cele recepționate?  Vă expunem această problemă, întrucât în această seară am recepționat două avize în depozitul temporar Lupeni cu un volum total de 28,733614 buștean gater fag, am livrat volumul de 28,733614 mc buștean gater fag și am rămas în stoc cu 0,000002 mc buștean gater fag. La această problema atașăm avizele recepționate, avizulexpediat și stocul depozitului după realizarea operațiunilor, cel inițial pentru această specie și sortiment fiind 0.

Răspuns: În primul rând ași vrea să să clarificăm un aspect, diferențele pe care dumneavoastră le reclamați nu sunt erori ale aplicației, ele sunt cauzate de faptul că în formula de calcul al volumului intervine numărul „pi”, rezultatul evident va fi cu mult mai multe zecimale decât șase. Diferențele apar atunci când sistemul face rotunjire zecimalelor la a șasea, respectând protocolul impus.

Vă asigur că nu veți avea nici un fel de problemă cu aceste depozite din cauza acestor diferențe.

Cât despre diferența de 0,000002 mc, ca să ne facem o idee cam ce înseamnă fizic, este un segment al cozii unei mături cu lungimea de 6,3 mm. Cu alte cuvinte ar trebui să faceți un milion de transporturi, de genul celui prezentat, ca să cumulați o diferență de 1 mc. Nu cred că este atât de îngrijorător.

Întrebare: Buna ziua! Am o problema cu emiterea avizelor din programul sumal 2.0 ! Eu sunt si administrator si sofer si cand vreau sa fac aviz din DEPOZIT imi cere numele șoferului , când bag numele nu imi da voie să merg mai departe, va rog daca puteti sa ma ajutati ! Va multumesc !

Răspuns: În primul rând trebuie să vă asigurați că aveți atribuit rolul de utilizator-transportator, dacă da, instalați ultima versiune Sumal Avize, după ce prealabil ați golit memoria cache, dacă nici așa nu reușiți, apelați la garda forestieră care vă va realoca rolul de utilizator-transportator. Într-adevăr au fost versiuni ale aplicației unde s-a întâlnit această problemă. Cred că între timp s-a corectat.

Întrebare:  In nici un raport pe care l-am scos, pt lemnul iesit din depozit, nu imi apare firma sau persoana fizica la care am facut livrarea si nici specia. Nici un contabil nu va sti ce si unde am livrat eu in baza acestor rapoarte. Nu ar fi lipsit de importanta ca in coloana cu volumul din rapoarte sa apara si volumul total al intregii coloane.

Răspuns: Aveți posibilitatea de a exporta avizele

Întrebare: Cum sa procedam,in cazul in care avizele de insotire dau erori (blocarea terminalului,reteaua nu permite,semnal prost etc.),tirurile nu pot fi descarcate,iar ocolul silvic din raza constanta este la murfatlar si nu raspunde nimeni,sau nu stiu ce sa faca si noi trebuie sa rezolvam cu avizul?ce facem,ajungem sa disperam la fiecare aviz?

Răspuns: Pentru situațiile descries de dumneavoastră MMAP, printr-o dispoziție scrisă a dat posibilitatea ocoalelor silvice competente teritorial de a debloca situațiile pomenite de dumneavoastră prin emiterea avizelor de însoțire având ca sursă avizele inițiale blocate în aplicație din diferite motive. Dacă ocolul silvic din zonă înțelege să nu respecte deciziile autorității centrale… vă îndrumăm să sesizați aceste aspecte pe cale legală.

Întrebare: de ce nu se infiinteaza in port constanta un punct ca si  ocol silvic, care sa functioneze 24/24 de ore pe zi si care sa rezolve orice problema legata de  blocajele din sistemul sumal 2.0?

(nota:se produc blocaje de necontrolat si acest birou ar usura activitatea de export a romaniei).

Răspuns: Pentru că soluția descrisă mai sus se vrea a fi una de moment,valabilă până ce sistemul va deveni complet funcțional.

Întrebare: Cum vom proceda cu avizele pe care noi, ca si exportatori trebuie sa le emitem cand facem vama,iar sistemul da erori,ce facem, marfa este incarcata pe nava,vama lucreaza,nava trebuie sa plece (cheltuielile de stationare in dana,pentru intarzierea navei cine le suporta) ce facem?

Răspuns: După cum am mai spus mai sus eventualele dificultăți prilejuite de nefuncționarea corectă a sistemului, pot fi rezolvate de ocolul silvic din zonă prin procedura descrisă mai sus.

Problemele cele mai frecvente au fost la predarea-preluarea avizului.  În cazul în care emitentul este și transportatorul nu ar trebui să fie probleme operația de predare – primire nu mai e necesară, la biroul vamal se depune o copie a avizului de însoţire, în format pdf, descărcat de emitent de pe dispozitivul mobil.

Întrebare: Ce operatiune se va face in  sumal 2.0,pentru a scade din stoc cantitatea de cherestea din avizul de insotire emis pentru export?

Răspuns: Odată cu emiterea avizului de însoțire necesar pentru efectuarea formalităților vamale, cantitatea va fi scăzută automat din stoc corespunzător sortimentelor livrate.

Întrebare:  Daca vreau sa prelucrez cherestea netivita din care iese cherestea tivita pot sa fac cu DEBITARE?

Răspuns: La debitare se introduce Buștean

La celelalte sortimente veți alege operațiunile de depozit în funcție de ceea ce doriți să obțineți din sortimentele pe care le aveți la dispoziție în stoc.

Întrebare: Cu bonurile de consum si procesele verbale de sortare si gaterare ce facem? trebuie sa fac rapoarte de consum.multumesc!

Răspuns: Le veți înregistra în secțiunea „Operațiuni depozit”

Întrebare: Buna ziua !  Sunt Popa Elena Mirela, gestionar la Metaltrade International SRL Galati. Noi avem un depozit de cherestea de fag pe care o exportam in China. Transportul se face cu containere incarcate pe autocamion. Transportatorii sunt din Constanta. Destinatarul este clientul chinez iar punctul de descarcare este Terminal CSCT Agigea Sud Constanta. Terminalul din Constanta nu utilizeaza Sumal. Intrebarea mea este daca finalizez avizul dupa completare si apoi il tiparesc sa-l aiba pe drum soferul ? Mai trebuie facute poze la masina ? Astept raspunsul dumneavoastra. Multumesc !

Răspuns: Nu știu dacă am înțeles, din întrebarea dumneavoastră, modalitatea practică prin care faceți exportul. Dar încerc totuși să formulez un răspuns:

–        În cazul exportului, dacă vama se face la un birou vamal de interior, avizul de însoțire va fi emis având la rubrica „destinatar” țara care face obiectul exportului respectiv, iar la rubrica „punctul de descărcare” se va trece punctul vamal în care se face descărcarea avizului de însoțire. (această procedură a fost transmisă în teritoriu de către MMAP, prin adresa nr. 30047/BT/10.02.2021, transmisă și Direcției Generale a Vămilor). De la biroul vamal de interior până la părăsirea teritoriului național materialele lemnoase circulă sub supraveghere vamală, nefiind necesar aviz de însoțire.

–        La fel va fi emis și avizul de însoțire și în cazul în care vama se face, din câte am înțeles eu în cazul dumneavoastră, în  terminalul CSCT Agigea Sud Constanta, de către biroul vamal de frontieră, se va proceda în același fel cu diferența că materialele lemnoase, după perfectarea formalităților vamale, se încarcă direct pe navă.

Întrebare: Am in firma sofer care este si operator si administrator care are toate rolurile, mai putin rolul de sofer. Soferul-operator face avizul in padure, il trece pe transport si cand ajunge in depozit nu ii apare butonul „preda” si singura optiune pe care o are este „creare NIR”.

Fiindca nu avem alta posibilitate, noi dam „creare NIR”, dar nu este foarte corect deoarece nu soferul ne creeaza intrarea ci administratorul aproba intrarea in depozit.

Răspuns: Aplicația procedează corect, deoarece în momentul în care dispozitivul logat cu un utilizator care are  rolul corespunzător,  sesizeză acesta că este în proximitatea coordonatelor declarate la înființarea depozitului și activează direct opțiunea „creare NIR”. Dacă șoferul are rolul doar rol doar de utilizator-transportator opțiunea disponibilă ar fi „predare aviz”.

Întrebare: In general la iesirea din tara controlul se face de catre vamesii maghiari.

La frontiera vama nu a preluat avizul acesta a ramas in tranzit.

Soferul in acest caz nu a putut finaliza transportul.

Răspuns: În situația în care un transportator profesionist transportă masă lemnoasă către un destinatar Non-SUMAL, transportatorul profesionist la părăsește teritoriul național trebuie să marcheze acest lucru prin apăsarea butonului „ Acceptă” și apoi să închidă transportul.

Întrebare: Incarcam camioane de frize, cu ~30 de paleti de dimensiuni identice .

Rugam adaugarea posibilitatii de inregistrare multipla simultana.

Răspuns: Există această posibilitate

4 COMENTARII

  1. Bună ziua, pe data de 10 februarie 2021, ora 10 am făcut un aviz si in timp ce lucram am selectat locația iar după aceia a picat sistemul si n-am mai reusit sa merg mai departe.am stat în DEPOZIT pînă a expirat timpul ramas pt transport.la momentul acesta gestiunea a scazut cu 4 mc iar camion ul este încărcat cu cei 4 mc. Intrebarea este urmatoarea: cum reglez gestiunea ?,mai pot emite avize in continuare ? Astept un raspuns. Multumesc!

  2. Bună ziua,
    Cum trebuie procedat în momentul în care transportatorul nu a reușit sa trimită avizul către beneficiar și a expirat termenul de pe aviz? Acesta a finalizat transportul și beneficiarul a rămas fără întrare…

  3. Buna ziua daca am facut un aviz ,mi sa dat cod de autorizare , si cand am vrut sa dau start transport ecranul sa facut alb nu mai mergea nimic sa blocat total. Am dat repornire tableta am dezinstalat sumal L-am instalat din nou dar avizul nu mai apare nicaieri. Cum procedez?

  4. Buna ziua! Din cherestea fag netivit producem panouri, in cazul aceasta rezulta in urma procesarii rumegus si resturi de lemne,Intrebarea mea este :
    1. Cherestea intra in procesare consum proprii?
    2. Rumegusul si resturile sunt produse din lemne care nu fac parte din categoria materialelor lemnoase ?
    Va multumesc anticipat.

Scrie un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.