Am spus-o de mai multe ori: fără forță de muncă bună și calificată, sectorul forestier românesc nu va avea viitor. Formarea profesională este baza dezvoltării noastre. Fără profesioniști care să știe să recolteze lemnul, nu vom putea da valoare pădurii și lemnului.
România pare să fie și în ceea ce privește dezvoltarea și modernizarea sectorului forestier pe contrasens. Toate statele dezvoltate investesc în construcții din lemn, impun folosirea lemnului ca resursă care reține carbonul, finanțează programe de cercetare sau inovare. Normativele în construcții se schimbă, se pot construi clădiri tot mai înalte din lemn. Pe scurt, lemnul este opțiunea pentru foarte multe industrii pentru că nu poluează.
Pe cale de consecință, peste tot în lume se fac investiții în sectorul de educație. Muncitorul forestier modern nu este un personaj idilic rezemat în topor, ci este calificat să lucreze cu echipamentele moderne din sectorul de exploatare forestieră. Utilajele forestiere moderne se manevrează joy-stick-uri. Și chiar dacă se mai folosesc și caii acolo unde terenul nu permite o altfel de intervenție, viitorul înseamnă echipamente moderne, digitale, puțin poluante. Iar pentru a ști să le manevreze, operatorii acestora trebuie instruiți.
Educația și formarea profesională nu sunt chestiuni care aparțin în exclusivitate statului.
Este adevărat, statul este prima opțiune și pe bună dreptate: statul ar trebui să știe cel mai bine ce ne așteaptă în viitor, ce nevoi de formare profesională există în funcție de strategiile sectoriale de dezvoltare.
Dar și noi, profesioniștii, cei care alcătuim breasla forestierilor, avem o responsabilitate în acest sens. Dincolo de ezitările sau neștiința manifestate de structurile statului, realitatea muncii în sectorul forestier ne este cel mai bine cunoscută nouă.
Branșa forestierilor traversează o perioadă în care întreaga lume redescoperă valoarea pădurii și a lemnului. Arborii captează carbonul, lemnul îl reține, iar cultura lemnului se reinventează. Se fac microcipuri din lemn, se fac baterii electrice și se construiesc zgârie-nori din lemn.
În egală măsură, comunitatea forestierilor înseamnă tradiție și meșteșug. Iar educația din această perspectivă presupune cunoaștere și echilibru între tradiție și modernitate.
Și mai adaug ceva important: responsabilitatea celor care muncesc în sectorul forestier este mai mare decât în alte meserii: forestierii au de îngrijit și de lucrat cu o resursă care nu aparține doar prezentului, ci este obligatoriu să fie lăsată în bune condiții și generațiilor care vor veni după noi.
ASFOR susține și participă concret la edificarea unor proiecte de educație în sectorul forestier.
Am organizat evenimente cu școlile silvice, am premiat elevii și studenții merituoși, am creat propria noastră unitate de formare profesională acreditată în cadrul filialei noastre de la Buzău.
Am scris toate aceste rânduri având în vedere faptul că, săptămâna trecută, elevii Liceului Tehnologic „Carol I” din Valea Doftanei, Prahova, au primit cadou două rânduri de echipamente forestiere complete pentru practică și studii din partea companiei Tornator și a Asociației Forestierilor din România – ASFOR. Un eveniment la care au fost prezenți managerul pe România al Tornator, Zoltán Kosy, și vicepreședintele ASFOR, Constantin Stoica.
Liceul are un program de învățământ dual, unde sunt pregătiți viitori mecanici forestieri. Înființarea acestui program de studiu s-a realizat la inițiativa și cu sprijinul firmei de exploatare forestieră Migab Forest. Managerul firmei, Constantin Stoica, s-a implicat mereu în susținerea elevilor de aici. Printre altele, a dotat școala cu un simulator John Deere, pe care elevii învață să manevreze utilaje moderne, de tip forwarder.
Investiția în școală realizată de compania Migab Forest este un exemplu de bune practici în domeniul educației forestiere. Iar abordarea aceasta are ținte pe termen lung, nu doar cu efect imediat. Un elev care știe să manevreze un utilaj forestier complex este un viitor lucrător calificat bine plătit. Dacă sectorul forestier se va dezvolta, dacă vor exista programe de finanțare pentru achiziția de utilaje forestiere performante, dacă lemnul va câștiga teren în bătălia cu resursele care poluează – orice tânăr instruit va putea lucra în sectorul de exploatare forestieră din România, nu va fi nevoit să plece din țară pentru că va avea și aici condiții bune de lucru și o plată pe măsura valorii muncii sale.
Îi felicit pe colegii implicați în susținerea liceului din Valea Doftanei!
Ciprian Dumitru MUSCĂ,
Președinte ASFOR