Site icon Asociația Forestierilor din România – ASFOR

Starea sectorului forestier din România

consiliere-tehnica

In ultimii ani a devenit din ce in ce mai evidenta si mai acuta lipsa unei strategii nationale pentru domeniul padurilor, sectorul aflandu-se permanent intr-o stare de criza , fiind adoptate numeroase masuri legislative si administrative in acesti ani. Principalele aspect care au intrat in atentia legiuitorului si a opiniei publice:

In fapt, toate aceste episoade ale crizei din domeniul padurilor au evidentiat:

Se remarca necesitatea echilibrului intre functiile economice, sociale si de mediu in administrarea padurilor, debalansarile intre diferite functii ale padurilor conducand la crize pe segmentele corespondente ( prioritizarea functiei de mediu in administrarea padurilor a dus la crize economice si sociale).

Deficitul de resursa de pe piata lemnului

Deficitul de resursa de pe piata lemnului de foc

Conform ,,Raportului privind investigatia sectoriala declansata pe piata primara a lemnului din Romania1”, realizat de Consiliul Concurentei, din cele 8 milioane locuinte rezidentiale din Romania, 4 milioane se incalzesc cu lemne, cu un necesar de resursa de peste 20 milioane tone biomasa anual. Chiar daca acest necesar este partial acoperit si de alte categorii de biomasa decat cea forestiera provenita din paduri, deficitul este de netagaduit.

Volumul anual legal exploatat in Romania este de 17-18 milioane metri cubi, lemnul de foc fiind considerat un sortiment inferior din punct de vedere al valorificarii masei lemnoase, doar 5 milioane metri cubi de lemn de foc rezultand din sortarea masei lemnoase conform actelor de punere in valoare. Mai existând un volum de cca. 4-5 milioane mc recoltat direct de proprietari din micile proprietăți cu suprafețe de până în 10 ha. Volumul de lemn de foc recoltat de pe pășuni sau terenuri altele decât cele forestiere neputând fi cuantificat.

Cauzele agravarii deficitului de lemn de foc incepand cu iernile 2016/2017 si 2017/2018 au fost:

Deficitul de resursa de pe piata lemnului industrial

Deficitul de pe piata lemnului de foc a condus la o redistribuire a resursei de masa lemnoasa prin mecanismele pietei de la utilizarile industriale catre lemn de foc, pentru ca in zonele de campie pretul lemnului de foc a devenit mai mare decat al lemnului pentru utilizarile industriale.

Reorientarea partiala a resursei de la utilizarile industriale catre lemn de foc a condus la un deficit de resursa de lemn industrial, cresterea generalizata a preturilor masei lemnoase, ajungand in final sa afecteze competitivitatea industriei lemnului din Romania.

Deficitul de resursa a fost agravat in anii 2016 si 2017 de intrarea in vigoare a unor interdictii de export a masei lemnoase in Ucraina, masuri de reducere a exporturilor de lemn brut fiind adoptate si de Bielorusia, Rusia, Croatia, Bulgaria. Efectul cumulat al acestor masuri: importurile de masa lemnoasa au scazut accentuat in 2017.

Cresterea preturilor medii ale masei lemnoase a fost de peste 300% intre 2011 si 2018 in Romania, afectand atat aprovizionarea populatiei cu lemn de foc cat si a industriei lemnului.

Industria lemnului din Romania a ajuns sa plateasca cel mai mare pret pe resursa de lemn din Europa: la fag, bustean de gater, avem preturi de 55 euro/metru cub in Serbia, 60-65 euro/metru cub in Slovacia si Polonia, 65 euro/metru cub in Franta, 80 euro/metru cub in Germania si 95-100 euro/metru cub in Romania. Situatia este identica la rasinoase.

În anul 2019 situația s-a inversat România ajungând să aibă cel mai mare preț la bușteanul de rășinoase. Situație influiențată de supravolumul de lemn existent în Europa urmare a atacurilor de insecte și a doborâturilor de vânt.

Starea Padurilor. Evolutia fenomenului taierilor ilegale

Analiza starea padurilor

Conform datelor Inventarului Forestier National (rezultate Ciclul II 2014-2018)2, principalii indicatori de caracterizare a padurilor sunt:

  1. Suprafata Padure: 6.929.047,448 ha

Volumul de lemn:

  1. Padure: 2.354.789.867 metri cubi


Acesti indicatori de caracterizare a padurilor la nivel nationale arata:

Datele furnizate de IFN sunt diferite de datele furnizate de INS. Diferențele dintre cele două rezultate trebuie atent studiate și explicate.

Evolutia fenomenului taierilor ilegale

Intre anii 2014-2018 au fost luate foarte multe masuri pentru combaterea taierilor ilegale, intre care amintim:

Indicatii privind volumul taierilor ilegale ne ofera:

Pe baza evaluarii tuturor acestor indicatori si a evolutiei consumului aparent de masa lemnoasa in Romania putem concluziona ca volumul taierilor ilegale este monitorizat destul de exact în ultiumii 4 ani.

Starea sectorului de exploatare a lemnului.

Starea Industriei Lemnului

Conform unui Raport PWC3 privind sectorul forestier si industria lemnului din Romania, “contributia directa a industriei lemnului la formarea PIB in Romania a fost relativ constanta in ultimul deceniu (variind intre 1,1% si 1,5%), potrivit unui studiu al PwC Romania. Din acest punct de vedere, Romania se situa in 2014 pe locul 9 in cadrul Uniunii Europene (1,1% comparativ cu media UE de 0,4%). Daca se considera si efectul indirect si cel indus asupra economiei, industria silvica si de prelucrare a lemnului din Romania contribuie cu 3,5% la PIB.” […] “Sectorul silvic si al prelucrarii lemnului contribuie cu 1,7 miliarde euro la bugetul de stat, atunci cand sunt luate in calcul efectele directe si indirecte asupra economiei. De asemenea, in sector sunt angajate 128.000 de persoane in mod direct, iar alte 186.000 de persoane in sectoare conexe. Industria de prelucrare a lemnului contribuie la ocuparea fortei de munca in zonele mai putin dezvoltate, prin crearea de unitati de productie.”

Cifra de afaceri totala a operatorilor economici din economia forestiera depaseste 6 miliarde euro, cu exporturi de 3,8 miliarde euro in 2017 – dintre care peste 2 miliarde euro exporturi ale industriei mobilei – si un aport valutar net in balanta comerciala a Romaniei de peste 3 miliarde euro!

Incepand cu anul 2013, preturile masei lemnoase au inceput sa erodeze competitivitatea industriei lemnului din Romania, situatia agravandu-se in anii 2016-2017.

Segmentul de agenti economici mici a fost cel mai afectat atat in sectorul de exploatare, cat si in cel de prelucrare primara si industria mobilei. Peste 1.800 de agenti economici mici din sectorul de exploatare, peste 2.800 din cel de prelucrare primara a lemnului si peste 500 din industria mobilei au ajuns cu capitalurile proprii in zona negativa, practic exista riscul ca o mare parte dintre ei sa intre in incapacitate de plata si sa-si inceteze activitatea.

Concomitent, se constata o concentrare economica tot mai accentuata in economia forestiera:

Cea mai grava criza este in sectorul de exploatare a lemnului, unde disparitia agentilor economici mici face din ce in ce mai greu de mobilizat resursa din proprietatile forestiere mici si din lucrarile de ingrijire a padurii.

Pragurile de intrare in sector pentru agentii economici mici sunt din ce in ce mai greu de depasit: angajat de specialitate cu norma intreaga, operator SUMAL- Woodtracking, autorizare puncte de lucru si depozite temporare, birocratia acordului de distribuire documente cu regim special, sistem due-diligence, certificare, etc.

Conservarea biodiversitatii padurilor: ariile protejate forestiere, catalogul national al padurilor virgine, padurile cu valoare ridicata de conservare

In Romania, situatia padurilor incluse in diferite forme de arii protejate se prezinta astfel:

Reteaua Pan-Europeana Natura 2000

Reteaua Nationala de arii protejate:

Puncte critice

Catalogul national al padurilor virgine si cvasivirgine din Romania:

Acesta poate fi studiat pe siteul MAP la adresa: http://apepaduri.gov.ro/paduri-virgine/

Și la adresa http://apepaduri.gov.ro/wp-content/uploads/2018/11/Catalog-paduri-virgine-si-cvasivirgine-15-mai-2019.pdf

Concluzii:

Cadrul energie-clima. Oportunitati pentru sectorul forestier

Ca parte semnatara a numeroase conventii privind combaterea schimbarilor climatice – Acordul de la Paris, Protocolul Kyoto 2, Agenda Energie – Clima 2030, Romania si-a asumat numeroase angajamente pe plan international privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES).

Principalele directii de actiune pentru reducerea inventarului GES pentru sectorul LULUCF – care include folosinta, schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor si silvicultura – cu accent pe masurile pentru domeniul padurilor, sunt:

Concluzii

Pe fond:

1 http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/bucket12/id12925/raport_investigatie_var_neconfid.pdf

2 http://www.mmediu.ro/app/webroot/uploads/files/2016-06-08_Rezultate_IFN.pdf

3 https://www.pwc.ro/en/press_room/assets/2016/wood-industry-ro.pdf

Exit mobile version